ReligieNU

iu

“Joods-christelijke tradities”

Regelmatig verschijnen in de media berichten waarbij de term Joods-Christelijk wordt gebruikt. Vrijwel uitsluitend christenen gebruiken die term. En altijd in deze volgorde. Ik heb trouwens nog nooit een Jood de term Christelijk-Joods horen gebruiken. Maar dit terzijde. Even neuzen in de krantendatabank Delpher levert deze term voor de 2e Wereldoorlog maar een enkele keer op.

Wel was van 1901-1941 een vereniging Elim actief in Rotterdam. Die diende als opvang- en doorgangshuis voor Joodse landverhuizers en was opgericht door de “bekeerde” Jood, Joseph Zalmann. Zijn diepste verlangen was om zijn mede-Joden heel concreet de liefde van Jezus Messias te laten ervaren. Tussen 1901 en 1918 zijn meer dan 200.000 Joodse landverhuizers in Elim op bezoek geweest. ( Op weg naar een ander land en een onbekende toekomst toch nog even proberen je van je geloof af te helpen!). Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren op minstens drie plaatsen zogenaamde noodgemeenten voor Christelijke Joden. In Kamp Westerbork werden van 1942-1944 kerkdiensten gehouden onder leiding van een Nederlands Hervormde kandidaat in de theologie, *Max Enker. Hij was benoemd tot geestelijk verzorger van de Noodgemeente ter Westerbork en mocht dopen, avondmaal bedienen en huwelijken inzegenen. Later kwam daar S.P.Tabaksblatt bij. Hij was met zijn gezin naar Vught gedeporteerd. Daar was hij door de synode aangesteld als geestelijk verzorger voor Joodse christenen. In Westerbork was geen rooms-katholieke kerk. De katholieken waren al eerder naar Auschwitz gedeporteerd. Protestantse Joden kwamen bijeen in de zogenaamde gedooptenbarak en de diensten werden bezocht door ongeveer 200 mensen. De Duitsers hadden voor de Duits Joodse christenen Ds. B.F.Benfey aangesteld. Hij was gemengd gehuwd.( in 1940 was hij in het voor protestants-joodse vluchtelingen bestemde Protestantse Kamp in Sluis belast met de geestelijke verzorging) De verhouding tussen de kleine groep gedoopte Joden en de anderen was ronduit slecht. Iemand had op de muur van de latrine geschreven” Barka 73 ( de barak van de gedoopte Joden) wordt na de oorlog in brand gestoken met alles wat er in is. Omyn ( Amen). Op 4 september 1944 werden  de laatste 500 gedoopte Joden naar Theresienstadt gedeporteerd.

In 2007 raakte Minister Ellen Vogelaar in opspraak met haar opmerking ” Nederland is een land gevormd door Joods-christelijke tradities”. Ook daarna hebben meer politici deze term gebruikt, waneer het hen zo uitkwam.

Het *N.I.W. ( Nieuw Israëlitisch Weekblad) heeft iedere week een rubriek waarin een vraag wordt voorgelegd aan een viertal Joodse lezers. Recent de vraag: Is iedere Christen niet een anti-semiet?

De reactie van  psychotherapeut Aaron A. de Haas heeft mij geraakt en aangezet tot nadenken. ” De kerk heeft de Europese cultuur door de eeuwen vergiftigd. Dankzij de “fantasiereligie” christendom en zijn vervangingstheologie zijn niet wij, maar zij het uitverkoren volk en moesten wij bestraft worden omdat we Jezus zouden hebben vermoord. Behalve het Nieuwe Testament is er geen bewijs voor de geschiedenis van Jezus en de kruisiging. Antisemitisme is een uitvinding van de kerk. Boeken vol leugens en bedrog, bedrieglijke Tora-vertalingen en geschiedvervalsing door Flavius Josephus voeden de oorlog tegen Joden die maar niet wil uitsterven. Met in 1947 nog een pogrom in Polen met veertig doden en tachtig gewonden. Zelf was ik vaak een vuile rotjood, die ze vergeten waren. Maar nog erger is het stiekeme, onduidelijke gedrag als het over Joden of Israel gaat. Mijn vrouw en ik willen niet meer in zo’n smerige omgeving leven. Wij verhuizen naar ons land Israel.

Oproep: wil vanaf nu NIEMAND meer deze term in de mond of de pen nemen!

 

*Max Enker (1913- 1983) overleefde de oorlog. Werd na de oorlog predikant in Cadzand, Koudekerke, Middelburg en ‘tZandt en Godelinde. Hij kwam echter op een zijspoor. Als christen-jood werd hij niet begrepen.

* Voor informatie en een abonnement www.niw.nl

Have your say